Superbike X - TESZT



Több száz lóerő két keréken. Talán ez a legjellemzőbb arra a világra, amiről a HunGamer legújabb tesztje is szólni fog. Legújabb, de nem a legfrissebb, ugyanis a Superbike az idei év tükrében X-el fémjelzett része még májusban jelent meg.

A világ motoros eseményeit leginkább tv-n követem, de egy rajongó barátom jóvoltából hozzájutottam az SBK aktualizált részéhez melyről vele - mint igazi szakértővel - karöltve, írom eme cikket a Milestone legfrissebb alkotásáról.


Az ezredfordulón találkoztam először a SBK éppen aktuális részével, ami akkoriban a legjobbnak számított a motoros játékok közt. Grafikája, hangja realizmusa magába szippantott.
Az évek során aktualizált részek általában csak bőrök, amiket lehúzva, sok újat nem kap a vásárló. Ez nem kifejezetten jó stratégia, de nem kell túl okosnak lenni ahhoz, hogy egy rétegjátéknak is nevezhető programot miért is adnak ki csupán frissített formában.

Az SBK X kapcsán nem voltak elvárásaim, elképzeléseim így teljesen független „szemlélőként” vetettem magam a motoros világ sűrűjébe.


A Superbike szériát feldolgozó program mellett létezik még más motoros sorozat is mely inkább a szimulációban domborít. Természetesen a nehézségi fokozat a különböző segítségek ki - bekapcsolgatásával könnyebbé tehető a játékmenet, és ott is megtalálható az inkább játéktermi vonal, de ez alapvetően nem erről szólt.
A SBK ezzel ellentétben alapból felkínálja az egyszerű és az igazi hárdkór módozatot is, ezekre épülő karierekkel egyetemben.

Arcade esetén szinte kizökkenthetetlenek leszünk a stabil állapotból, de meg kell jegyezni, hogy megfelelő nehézségi fokozat kiválasztásával egy - egy elszámolt kanyar súlyos helyezés visszaesésben fog megmutatkozni. Szóval nem elég nyomni a gázt, a helyes sebesség megválasztása, az ideális ív követése itt is nagy szerepet kap.

A szimuláció ezzel szemben nem csak azzal bővül, hogy a nehézség növekszik, értem ez alatt például a gyorsítás, fékezés alatt fellépő „elkezd mászni a moci” effektust, hanem egy elég jól felépített finomhangolási rendszerrel is ahol kedvünkre állítgathatjuk motorunk különböző paramétereit.


A beállítások elvégzése után irány a versenypálya, hogy újabb ezred, esetleg század másodperceket javítsunk köridőnkön.
A nyomom a gázt stílus kedvelői nem fognak órákat tölteni a beállításokkal, de a pályák megismerése, náluk is alapelem kell, hogy legyen.
Ezek modellezésére már rég nem a húzok egy vonalat ide, oda meg egy másikat technikát alkalmazzák. Pontos koordináták alapján belőtt egyenesek, kanyarok, lejtők, emelkedők teszik valósághűvé a környezetet, így keltve azt az illúziót, hogy tényleg a pályán vagyunk.

Segítőtársam elmondása alapján nagyjából minden a helyén van. Ugyanez igaz a motorokra is, melyek kidolgozásában történt a legnagyobb előrelépés az évek során. Véleményem szerint páratlan! Bár a legutolsó csavarig szófordulat itt nem állja meg a helyét tekintettel arra, hogy jól megkonstruált burkolat rejti a hardver elemeket, maga a kasztni szépen kidolgozott, gyártótól függően egyedi, és nagyon jó minőségben feszít rajta a textúra is.

Ha ezen infók alapján kellene véleményt mondani a grafikáról akkor az nagyon jó lenne, de a valóság az, hogy a mai igényeket nem teljesen elégíti ki. Nem igazán tudom megmondani mi az ami hiányzik, érdekes módon visszajátszásoknál sokkal szebbnek hat az egész. A fényhatás, a különleges effektek sokkal életszerűbbnek látszanak.


Az egyszerű gyakorláson kívül, részt vehetünk gyors futamokon, ahol többek közt meghatározhatjuk a start pozíciót vagy végigpöföghetünk egy teljes versenyhétvégét. Az igazi móka csak ezek után jön, ami nem más, mint a karrier mód.
Arcade esetén ez kisebb feladatok teljesítését, - mint pozíció megtartása sérült motorral vagy jobb helyezés elérése 1 kör alatt - kapjuk feladatul, amik időben gyorsan teljesíthetőek, de mégis nagyon élvezetesek.

Szimulációt választva viszont úgy mehetünk, mint a nagyok. Bemelegítés, időmérő és verseny egy egész szezonon keresztül. A motor beállításához segítséget is kapunk csapatunktól, akik tanácsokkal látnak el minket egy - egy kör végén. A módosításokról érdemes megjegyezni, hogy csökkentik azt az időkeretet, amit edzéssel tölthetünk, így nemcsak verseny közben növekszik az adrenalin. Egy jó beállítás és az utolsó másodpercekben teljesített jó pozíció többet ér, mint néhány átlagos kör, és csak a sereghajtók közé elegendő férőhely.


A rengeteg pozitívum ellenére nem lehet elmenni amellett, hogy ez a sorozat is beleesett az évente frissítve kiadjuk folyamatba. A korábbi részek ismerője még a nyitóképernyőt is majdnem azonosnak vélte. Az persze nyilvánvaló, hogy egy versenysorozatot nem igazán lehet megújítani, elvégre kötött az a vonal, ami mentén haladhat a történet. Ez alapján az SBK X-re is csak egy dolog jellemző: aktuális; - versenyzők pályák, szponzorok...


Mindezek ellenére az új Superbike jól sikerült, szerethető és ajánlható produktum lett. Rétegjáték, de a külön - külön felépített arcade és szimulációs vonalban szinte mindenki megtalálja a választását.

+ jól elkülönülő arkád és szimulátor vonal
+ száguldás biztonságosan

- frissítés, nem több
- talán a grafika, de ez most nem különösebben érdekelt

Csak ha fontos az aktualitás. 100-ból 85 pontra értékelem.

Mozi: A varázslótanonc/ Sorcerer's Apprentice



A Walt Disney új, modern kori varázslós fantasy filmmel rukkol elő amelyben Nicolas Cage kapta a mestervarázsló szerepét és Jon Turteltaub (Nemzet aranya 1-2, Ösztön, Csodabogár) rendezésével készül el.
Manhattan-ben járunk. Balthazar Blake (Nicolas Cage) a mestervarázsló és a világuralomra törő Maxim Horvath (Alfred Molina) ősidők óta harcban állnak egymással. Maxim azonban már túl erősnek bizonyul , az idő fogy. Balthazar talál egy fiút akiben nagy erő rejlik. Meg kell tanítani , és segítségével véget vetni a háborúnak.
A film Magyarországon Augusztusban érkezik.