DiRT 3 interjú




A CVG készített egy interjút Matt Horsman-nel (Design Manager) a DiRT 3 kapcsán, erről olvashattok most egy saját fordítást.

Rengeteg változást eszközöltetek a DiRT 3. részén. Hogyan derítettétek ki, hogy a rajongók milyen változásokat szeretnének látni?

Odafigyelünk a játékosainkra. Már a DiRT 2 megjelenése előtt is folyamatosan figyeltük a fórumokat, lejegyeztük az érdekesebb hozzászólásokat, és sokat beszélgettünk a rajongókkal a különböző sajtórendezvényeken. Többször felvetettünk bizonyos ötleteket a honlapunkon, aztán megfigyeltük, hogy reagál rá a közösség - ha nem tetszett nekik, elvetettük az ötletet. Másrészt pedig a DiRT 2 segítségével rengeteg fontos információhoz, statisztikához jutottunk, melyek alapján könnyen nyomon követhető, hogy mit szerettek a játékosok, és mit nem.

A Codemasters angol nemzetiségű, Colin McRae pedig skót - hogy jön ehhez a DiRT amerikai hangulata?

Szerintem a DiRT 3 sokkal inkább európai lesz, mint amerikai - teljesen más megközelítést alkamaztunk, mint az eddigi epizódoknál.

Mennyi DLC-re számíthatunk?

Erről még most is folynak a tárgyalások, de jelenleg a dobozos tartalomra koncentrálunk.

Mi teszi a 'Gymkhana' játékmódot mássá, mint például egy driftelős verseny a Need For Speedben?

A Gymkhana egy forradalmian új műfaj, olyan, mint például a táncosoknak az utcai tánc. Ken Block segítségével létrehoztuk a tökéletes lehetőséget a játékosoknak, hogy megmutathassák, mikre képesek.. A Gymkhana az egyik legizgalmasabb dolog, amibe belevágtunk; teljesen új ízt ad az autóversenyzésnek (ahogy azt a valóságban is tette).
(Gymkhana - egy új játékmód a készülő harmadik részben, ahol egyfajta akadálypályán kell teljesítenünk. A cél a minél látványosabb vezetés, az ugratók kihasználása, a driftelés.. - A szerk.)

Az autók most is csodálatosak, bár nem sok játékos áll le gyönyörködni bennük.. Tervezitek valamiféle autó-nézegető / fényképező mód bevezetését?

Igen (már a DiRT 2 is tartalmazott ilyet). De ki akarna fényképezni, ha egyszer videózhat is?
A DiRT 3 ugyanis YouTube támogatással érkezik: a játék során bármikor készíthetsz videókat, és feltöltheted őket az internetre.
A fejlesztők egyike arról beszélt, milyen lenne látni a játékban egy 9000 lóerős kocsit; a régi, PS1-es részek pedig olyan csalásokat tartalmaztak, mint például a láthatatlanság. Van rá esély, hogy a DiRT 3-ban ismét előkerülnek ezek a "csak a poén kedvéért"-típusú kiegészítők?

A szórakozni vágyóknak a Party-módot ajánljuk - ez igazi felüdülés egy-két keményebb verseny után. Egyszerre akár nyolc játékos is játszhat, így nagyszerű videók születhetnek.. De nyugalom - lesznek meglepetések is..

Most, hogy lesznek éjszakai versenyek, kettéosztjátok a ranglistákat éjszakai/nappali versenyre? Sötétben vezetni sokkal nehezebb..!

Sajnos a ranglisták száma előre meg volt határozva, túl sokféle nem fért volna a játékban. Ezért úgy döntöttünk, hogy autó-osztályonként hozzuk létre őket.
Kíváncsian várom, hogy kik jutnak majd fel a hatvanas évek járgányainak ranglistájára - hajrá Mini-k!

Mennyire képzi fontos részét a játéknak az online játékmenet?

Röviden: nagyon. Mindig is ügyeltünk arra, hogy jól ki legyen dolgozva játékaink ezen része - fontos, hogy mindenki számára elérhető legyen, és a játékosok rendes körülmények közt mérkőzhessenek meg egymással. Rengeteget fejlődünk ezen a téren: például bevezetésre kerül az osztott képernyő, így azok is kiélvezhetik a multiplayer nyújtotta örömöket, akiknek esetleg nincs internet-hozzáférésük.



(Az eredeti interjú itt olvasható.)

Apache Air Assault - először mozgásban


Megjelent az első videó a TGS alkalmával az Apache Air Assault játékból, amit alább nézhetünk meg. Az árkád helikopteres játék egyébiránt idén november 16-án jelenik meg PC, PS3 és Xbox360 platformokra.

Ingyenessé válik a Pirates of the Burning Sea


Nálunk nem tartozik az ismertebb MMORPG-k közé a Pirates of the Burning Sea, pedig mindmáig az egyik legjobb kalózos témájú játék. A játékban a többi MMO-hoz hasonlóan küldetéseket csinálunk, fejlődünk, és más játékosok ellen harcolunk -jelentős különbség, hogy itt a játékosok saját hajóval rendelkeznek. Gyakorlatilag úgy kell elképzelni, hogy a szárazföldön zajlik a "nem-játékos" karakterek vadászata (PvE), és a vizen harcolhatunk más nemzetek játékosai ellen (PvP).
Az ingyenessé válás oka valószínűleg az egyre kevesebb játékos - persze itt sem teljes ingyenességről beszélünk, valódi pénzért vehetünk különböző extrákat, melyek lehetővé teszik például a gyorsabb fejlődést. Azt, hogy pontosan mikortól próbálhatja ki bárki a játékot, egyelőre nem tudjuk, csak egy "2010 Ősz" ismert.

OnLive - Ismertető



A Driver SF előzetese kapcsán említettem azt, hogy a játék megjelenik OnLive „rendszerre” is, amit egy cikk keretében bemutatunk. Nos, a cikk megszületett, így elolvashatjátok, hogy miről is van szó, amikor az OnLive-ról beszélünk.


Az informatikai rendszerek nem új keletű tulajdonsága az, hogy nagyobb gépparkot üzemeltetve egy központi szerveren futtatják a fő programot, majd a kisebb kihelyezett felhasználói gépeken a főmodul kliensét telepítve és indítva lesznek elérhetőek azon funkciók, amik valójában nem helyben, hanem a központi gépen kerülnek végrehajtásra.

Ennek egy fejlettebb változata a Cloud Computingnak nevezett okosság, ami ugyanerre az elgondolásra épít, csakhogy a felhasználói gépeken nincs kliensprogram, helyben semmi nem hajtódik végre, csak és kizárólag a megjelenítés.

- nagyon részletekbe nem szerettem volna belemenni, talán érthető így konyhanyelven


Ez a rendszer nagyon jól működik vállalati környezetben, de szórakoztatóipari felhasználására eddig nem volt példa. Ezt próbálja most megreformálni az OnLive szolgáltatás, mely hosszú izzasztó tesztek után idén indult el hódító útjára az Egyesült Állalmokban.

Az európai megjelenés jövő évben várható, de akkor is csak Angliában. Hogy hozzánk mire ér el egyelőre nem tudni, de ne is szaladjunk ennyire előre, lássuk a konkrétumokat.


Az OnLive a „CC”-nek nevezett technológiára épít, tehát a programok futtatása, esetünkben játékoké nem a saját számítógépünkön fog történni. Nekünk elegendő lesz nagy sebességű internet kapcsolattal rendelkeznünk a szolgáltatás használatához.

Ez utóbbi amúgy a rendszer szinte egyetlen gyenge pontja is. Talán el lehet képzelni, hogy a kontrolleren vagy billentyűzeten lenyomott gomb jele először elmegy a központi gépbe, ott végrehajtódik, majd kép és hang formájában az általunk kezdeményezett „akció” érzékelhetővé válik.
A fejlesztők szerint a szolgáltatás megelégszik a 3Mbps sebességű kapcsolattal, az ajánlott követelmények közt már 5Mbit szerepel, ami nem mondható túlzottnak csak épp megköveteli a teljes hibamentességet.



A szolgáltatás jelen pillanatban PC-kre érhető el, de közel áll a megjelenéshez egy mikro konzol is, mely lényegében áram is internet kábelt fogyaszt, majd ezt megemésztve egy hdmi porton keresztül digitális videojelet, és hasonló formátumú hangot ad ki magából, az irányíthatóságról pedig az e mellé járó vezeték nélküli kontroller gondoskodik.

Ennek a változatnak értelemszerű előnye, hogy nem kell rendelkeznünk semmilyen más eszközzel, mindent ez a kis egység fog elvégezni. Bár ha belegondolunk alapvetően „csak” egy jelhalmaz megfelelő szétbontása lesz a feladata.

Ez utóbbi gondolatot továbbfuttatva felmerülhet, hogy a jelenleg még kezdeti fázisban lévő bevezetés szerveroldalról milyen teljesítményigénnyel rendelkezik. Szerintem ne menjünk bele...


Az OnLive oldalán megtekinthető az a játéklista, ami jelenleg rendelkezésre áll. A választék folyamatosan bővül, már most látunk néhány képet a hamarosan megjelenő játékokról. Ha csak annyit említek, hogy e technológia mögé olyan nagy kiadók is felsorakoztak, mint az EA vagy az Ubisoft, akkor talán garanciát kapunk, hogy el leszünk látva minőségi játékokkal is.

Maga az OnLive egy amolyan kölcsönzős módszerre épül. Ha regisztrált felhasználók vagyunk/leszünk akkor egy bizonyos pénzmagért cserébe egy adott időszakra bérelhetjük, vagy örökre megvásárolhatjuk a kiválasztott játékot. Ez utóbbi viszont csak addig örök, amíg a játék ilyen jellegű forgalmazása a kiadó részéről megengedett. Értelemszerűen az idővel kevésbé használt programokat folyamatosan kifuttatják a rendszerből.


A kezdeményezés több mint ígéretes, megreformálhatja a konzol fogalmát, de új irányba is elviheti a játékok értékesítését, mi több ezek a rendszer nem titkolt céljai. Jelen pillanatban még nem lehet kijelenteni, hogy sikerre van ítélve, de hírvivőként minden szempár rá szegeződik.