Iron Front: Liberation 1944 teszt



1944, a szovjet csapatok kérlelhetetlenül tőrnek előre, a Wehrmacht alig bírja tartani az állásait, faluról-falura szorulnak vissza a végtelennek tűnő síkvidéken. Ebbe a helyzetbe találja magát az Iron Front büszke tulajdonosa. De nézzük a fejlesztők mennyire végeztek „megállíthatatlan” munkát.


Általános:
A játék alapját az ARMA 2 képezi, természetesen annak minden hibájával, gondolok itt a kicsit darabos mozgásra, vagy a terep nem túl látványos kinézetére, és a relatíve rosszul optimalizált engine-re. Az ARMA-hoz rengeteg mod készült/készül a II. világháborús háttérrel, emiatt eléggé furcsának érzem, hogy az Iron Front készítői, a látszólag mod játékukért pénzt kérnek, amikor ezekhez ingyen is hozzá tudnánk jutni, vagy önmagában megéri-e a kampány egy ilyen valósághűbb FPS-ben a pénzét? Vagy talán a többjátékos mód, amiért megéri kiadni a pénzt?


Kampány:
A játékba jutott a kampányból bőven, egy német (végre) és egy orosz, mindkettő játszható eredeti nyelven is (angol felirattal). A német kampány 2. küldetésén kezd belendülni, ekkor felsejlett bennem az Elit alakulat című sorozat emléke, egyszerű katonák, nem túl jó kilátások közepette (ez az ami hiányzik a mai FPS-ek 90%-ból). Aztán kiderült, hogy, mint játékos nekem sem túl jók a kilátásaim. A főszereplőnk Karl Neumann nevét is lépten-nyomon elírja az angol felirat (Karl Newmann). A beszédhangok a tűrhető kategóriát ütik meg, néha már-már a rossz szintet súrolják, csak néha érzem az átélést a hangokból. A fejlesztők a szokásos átvezetőkkel „javították” fel a kampányt, de ezek annyira rosszak a kamerakezelést illetően, és néha a későn töltődő textúrák sem hagyják kibontakozni őket. tehát számomra inkább hátráltatták a történet átélését. De a játék nem az átvezetők halmaza, úgyhogy korrekt háborús történet nálam a mérhetetlen mennyiségű bug-on veszett el. Az AI csak az esetek felében teszi a dolgát, a másik felében mérgezett egér módjára rohangál (sajnos ehhez társul egy röhejes futás animáció (a vánszorgás-futás között nincsen átmenet)). Számos játszhatatlan hibába is belefutottam, felrobbanó kübelwagen, amikor kiszállsz belőle, bizonyos pontokon rendszeres fagyás. A kampány nehézsége is hektikus, vagy hihetetlen éber az ellenség (és pontos), vagy simán a közelükbe hajtasz egy kübelwagennel, és mp-40-nel megsorozod őket 5m-ről szemből. Az ellenség másik húzása, hogy nem képes az utánpótlást a teherautóról leszedni, emiatt egy kisebb lövészgyakorlattal ért fel a küldetés azon része. Egy élvezhető kampányhoz jobban/jól kéne szkriptelni, vagy legalábbis jobb AI-ra lenne szükség.


Játékmenet:
Az ARMA ismerőinek ez olyan, mintha egy régen látott ismerőst látnának. A többieknek az alapvető irányítással nem lesz gondjuk. A fegyverek jól kezelhetőek, és a pontosságuk is elég hiteles, más kérdés, hogy a sok modern optikai távcső után, még a monitorra is hunyorítani kell majd a célzáshoz (de ettől lesz valósághű). A kézigránát végre hiteles távolságokba repül. A szakaszt elég jól el lehet navigálni, más kérdés, hogy nincsenek a helyzet magaslatán. A játékmenet egyik eleme nagyon rombolja a játékélményt, és ez a fegyverek hangja, nincsen szó, ami leírhatná a csalódottságom. A valós hangra egyedül az MP-40 emlékeztet, az MG-42, hangja pedig meg sem közelíti az igazit. Ide is meg kell említenem a borzalmas bugokat, többször haltam meg miattuk, mint ellenséges tűz miatt. A mesterséges intelligencia gépjármű vezetői képességei is fájdalmasak (gépjármű hangok szintén), mivel egyenesen ritkán tud menni, emiatt ilyen kacsázó az úton való kocsikázás, ha az AI vezet.

Grafika:
Ez az egyik eleme a játéknak, ahol látszik a készítők igyekezete, az egységek modellje, kinézete, textúrája, a katonák felszerelése, nagyon részletekbe menően ki van dolgozva. Az más kérdés, hogy néha indokolatlan lassulásokat produkál a gép, Ezt a terepmodell (ami nem túl szép) vagy a növényzet (szintén nem túl szép) nem indokolja szerintem. Ez az egyik fontos elem, ami a modok közül kiemeli a játékot, hogy nagyon szépek a modellek, és a textúrák, ilyet nem nagyon látni ingyenes modokban.  De grafikailag is inkább a középszert erősíti.



Többjátékos mód:
A készítők igyekeztek a népet a csapatjáték irányában ösztönözni bizonyos játékmódokkal, ezt a játék műfaja meg is követeli, mert egyedül hamar elhullunk a virtuális harcmezőn. A járműves harc meglepően jól működik online, számít, hogy hol találjuk el az ellenséget. De egyedül szerintem nem érdemes belevágni, vagy legalábbis kommunikáljunk a csapattársakkal, mert csak rossz élményekkel gazdagodunk, szerverek vannak, és aki nagyon akar talál megfelelőt, bár a játék nem rágja a szájába elég részletesen, vagy kellő egyszerűséggel a dolgokat.


Összegzés:
Látni az igyekezetet a játék kidolgozásán, a kampány ügyes vezetésén, de az egész elvérzik számomra a bugok mennyiségén, és milyenségén. Ezek a hibák az alfa és béta verziókra még elnézhetőek, de egy kiadott játéknál nem tudok szemet hunyni felettük. A játékhoz ígérnek javításokat, jelent is meg javítás, de jelenleg inkább csak súrolja az egyjátékos rész a játszhatóságot. A többjátékos mód lehet szórakoztató, de annyi más, erősebb konkurenciát látok még műfajon belül is, hogy szintén rezeg a léc. Egy év múlva visszatekintve lehet már sokkal jobb lesz a helyzet, de addig nem tudom tiszta szívből ajánlani. Hiába van beépített szerkesztő mód a játékban, saját küldetések kieszeléséhez, ha a játékélmény vérzik. Csak erős idegzetűeknek, szerencsére nem teljes árú szoftver.

Pros:
+német kampány
+részletes grafika
+csapatjátékra alapozó többjátékos mód

Cons:
-bugok, bugok, bugok
-néha inkább modnak érezni a játékot
-butácska AI
-optimalizáció nem túl jó



Értékelés
6.0
 Játékmenet:
Bugok keserítik meg az ember életét, a butácska AI-ról nem beszélve, hiába nagyon ígéretes a játék

7.5
 Hangulat:  
Nagyon jól érezni a kétségbeesést, ami a 1944-re jellemző volt, és a történet is a "kiskatona" szemén át bontakozik ki, (akár az Elit alakulat), csak a hibák elrontják

8.0
 Grafika: 
Ha bírod géppel erre nem lesz panaszod, főleg a részletes karakter modellek és textúrák miatt, bár a növényzet és a terep nem kiváló

7.0
 Hangok:
Nagyon gyengék, erőtlenek, a szinkronra pedig a közepes szó illene, a háttérzene az talán, ami átlagosnál jobb, (ha éppen van)

8.0
 Szavatosság: Bőven van mit modolni a játékban és erre még lehetőség is van, legalább olyan hosszú élete lehetne (kevesebb hibával) mint az ARMA 2-nek, bár nem lesz klassikus

Summary
7.3
Nem buzdítanék senkit a megvételére; a műfaj, a kor szerelmeseinek lehet megéri a pénzt, de jelenleg csak óvatosan!

Max Payne 3 - DirectX 11-es bemutató

PC-re június elsején jelent meg a Max Payne 3, méghozzá a Rockstar fejlesztésében. A játék játszható DX 9, DX 10 és Dx 11-ben. Mi természetesen a Direct X 11 technológiával mutatjuk be az első félórát. A tesszaláció a legmagasabb értékre van beállítva.