Far Cry: Primal - Teszt


Vissza az őskorba, Far Cry módra...

A múlt héten jelent meg az a bizonyos spin-off sandbox játék, amit mindenki kételkedve várt, jogosan. A Far Cry legújabb részében az őskorig repülünk vissza az időben, amiről úgy gondolta a Ubisoft, hogy remek ötlet lesz, de pár óra játék után nagyon próbáltam türtőztetni magam, hogy ne kezdjek el írni a fejlesztőknek egy levelet, hogy mi késztette őket arra, hogy ezt így kiadják, fél-készen. Szó se róla, jó ötletnek tűnt az őskor, remek ránc felvarrás a franchise-ra, de aki nem "fan boy", az hamar be fogja látni, hogy ezt, így, ráadásul, hogy még egy co-op módot se tudtak csinálni hozzá, na ez már elég felháborító számomra. Íme, az Ubisoft legújabb gyermeke.


A Primal története id. sz. előtt 10 ezerbe repít minket vissza. Főhősünk, Takkar, a Wenja törzs egy kiemelkedő tagja, aki a vadon élő állatok szelídétésével foglalkozik (Cesar Milan-nek van mit még tanulnia), valamint a portyázó csapat tagja is, mivel ott tudja legjobban hasznosítani a tudását. A hangulat fokozásához a múltban történő eseményeket a Wenja törzs sámánja meséli el, hogy a törzs régen vándorló életmódot élt, hogy megtalálják Oros földjét, ahol végre letelepedhetnek. A későbbiekben kiderül, hogy mások is kutattak az érintetlen terület holléte után, az egyikük az Udam törzs, akikről az a hír járja, hogy harcosaik megeszik áldozataikat, bármi vagy bárki is legyen az (ergó kannibálok). A másik nagy veszély az Izila törzs volt, akik a tűz mesterei voltak, és szintén fenyegetés volt számukra. Kalandunk egy vadászattal kezdődik, miszerint a Wenja haldoklik, és már csak egy tucat harcosuk marad, akiknek feladatuk volt, hogy eljussanak Oros-ba, és elvezessék a Wenja-t az új otthonukba. Takkar csapata élelem után vadászott, amikor rábukkantak egy mammut csordára, de mivel nem voltak sokan, és egy mammut levadászásához sok ember kell, ezért a kis mammutot cserkészték be, de tervük balul sül el, amikor egy kardfogú tigris közbe lép, és félbe szakítja a csapatot. Takkar és egy társa, Dalso, egy szakadékba rántja őket, amit csak Takkar él túl, majd Dalso átadja neki a Wenja törzs jelképét, a csontokkal díszített csukló pántot, így egyedül kell tovább keresnie az új otthonukat. Kis idő múlva Takkar nyomokra bukkan, amit egy Wenja hagyott maga után, majd később rátalál Sayla-ra, aki épp egy kardfogú tigris elől menekült, és először ellenségnek tekinti Takkar-t, de miután megmenekülnek a tigris elől, a pánt felmutatásával egy új barátra tesz szert, aki mindenben segít neki, amiben csak lehet, így már ketten folytatják tovább a nagy utazást.


Az első pár percben a játék megtanít minket, hogy miként is kell az egyes fegyvereket, eszközöket összeállítani, lényegében ugyanazt kaptuk meg, mint az előző részekben, ugyanúgy gyűjtögetni kell alapanyagokat ahhoz, hogy pl. egy íjat elkészítsünk, keresnünk kell nádat, fát és kavicsot. Ez a része a játéknak engem sajnos nem nyűgözött le, mivel még mindig ugyanazt kell csinálnunk, mint az előző részekben, és pont ott nem újítottak, ahol a legnagyobb lényeg lett volna, mondván 3 rész után hátha ugyanúgy be fog-e jönni ugyanaz a formula (nekem már bőven elég volt az FC 3-ban is, hogy futkároztál ide-oda, vagy furikázol, mint egy bolond, és gyűjtögetsz, hogy több lőszer férjen hozzád), ugyan igazából opcionális ez a rész, de akkor is szomorú látni, hogy még mindig nem sikerült újat mutatniuk az alapokban. Aki nem ismerné ezeket: táborokat kell elfoglalnunk, gyűjtögetni kell növényeket, különféle alapanyagokat, és ennyi. Annyival bővült, hogy állatokat is tudsz mostmár beidomítani, amivel magad mellé hívhatod, mint társat, de igazából ezzel nincs akkora kihívás, mert a beidomított állat nagyon erős, és pont elveszi a a számomra nyújtott igazi élményt, miszerint lopakodva cserkészed be áldozatodat, igaz, a kardfogú tigris is tud lopakodni, de megint csak túl egyszerű így kitakarítani egy tábort, szóval hanyagoltam eléggé ezt a funkciót. Aranyosnak aranyosak az állatok, nem azt mondom, hogy nem mosolyodtam el, amikor megsimogatja főhősünk állatát, de ez számomra még mindig nem nyújtott akkora szintű újítást, hogy tényleg az agyamat el dobva néztem volna a képernyőt. Tehát lényegében annyi a dolgunk, mint az előző részekben, a formula nem változott, és így ez számomra nagy negatívum, hogy csak ennyit sikerült újítaniuk, apropó újítás: érdekes hibák is fordultak elő a játékban, mint pl. valaminek a megmászása után karakterünk lába egyhelyben mozog, ha le nézünk a lábunkra (Elnézést, nem tudtam kihagyni).


A grafika lenyűgöző, már az FC 3 is szép volt a maga idejében, szóval a Dunia Engine most is megmutatta, hogy tud még újat mutatni. Kellemes volt a látvány, nem volt sehol egy olyan textúra, ami nem oda illő lett volna, talán az állatok szőre volt számomra egy kicsit érdekes, mivel más játékban már láthattuk, hogy lehet szépen is megcsinálni a szőrt (pl. Witcher 3-ban a HairWorks kiválóan nézett ki), szóval nem értem, hogy inkább miért nem adtak a játéknak GameWorks támogatást. A játékot 1080p-ben játszottam (monitorom miatt nem tudtam nagyobb felbontáson játszani), high grafikai beállítások mellett, és egész jól futott, ahhoz képest, hogy egy majdnem felső kategóriát súroló masinán futott a játék. Hangokra sem lehet panasz, talán egy-két karakter hangja az, ami nem illett hozzá (pl. van egy őrült, aki kövekből akar páncélt csinálni magának, és momentán az ő szinkron hangjától vérzett a fülem, szó szerint, rögtön egy texasi cowboy jutott eszembe a hangjáról.


A játék kapott néhány új tulajdonságot is, amit nem tudtam eldönteni, hogy most jó dolog, hogy bekerült-e vagy sem. Az egyik: az idomított állatok egy része a szájába hozza oda neked azokat a hullákat, amik még nincsenek kifosztva. A másik a nagy port kavaró közösülés: már anno a 3. részben is láthattuk/tapasztalhattuk, hogy a játékban helyt kapott némi szex jelenet is. Még meg is értettem azt a részét, hogy Citra elcsábította főhősünket, de hogy ezt a Primal-ben is el kellett sütniük, na azt viszont már végképp nem értem. Szóval, főhősünk, Takkar, ha úgy gondolja, akkor a későbbiekben a törzsükben levő nőket meghághatja, ami logikus is, de minek kellett ezt bele rakni? Őszintén, nem értem. Jó, persze, értelemszerű a dolog, de ezt minek belerakni egy videójátékba? Ennyiből felmegyek a P*rnhub-ra, és megnézek egy "ismeretterjesztő" filmet, amiben értelmesebb "akció" jeleneteket láthatsz, mint a játékban. Megint csak elnézést kérek mindenkitől, hogy ezen kibuktam, de most komolyan nem értem, hogy ez minek kellett bele. Visszatérve a feature-ökre: a későbbiek során a játékos egy bagoly segítségével képes bejárni a felszabadításra váró területet, de akár támadó utasításokat is adhatunk nekik, de nem itt ér véget a sor. Különféle speciális támadások is a rendelkezésünkre fog állni, mint pl. méheket küldhetünk rá az egyik harcosra, megbénítva őt, vagy parittyát használva szintén megbéníthatjuk ellenségeinket, stb. Rengeteg ilyesmi féle újítás van, mint képességekben, mint fegyverzetben (pl. egyszerre két nyilat is lőhetünk az íjunkkal, vagy tüzes nyilat is lőhetünk), de ez megint csak nem az a fajta újítás, amit én vártam volna egy új Far Cry résztől.


Összességében átlagosnak mondanám a Far Cry Primal-t, mivel megint csak az alap koncepciót kaptuk meg, a lényeg megint csak nem változott (menj ide, szedj össze ennyi cuccot, öldd meg ezeket a célpontokat, stb.), ugyan be kell, hogy valljam, nem is tudom mit vártam ettől a franchisetól, hisz a 3. rész óta ugynazt kell csinálni, és ez számomra nem elég. Még mielőtt mindenki felkapná a vizet, hogy miért vagyok fennakadva a Primal-ön, hisz ha előbb mondtam, hogy a 3. rész óta ugyanazt kell csinálni: ha bele gondoltok, olyan, mint ha fél munkát végeztek volna a fejlesztők, és azt hiszik, hogy ez elég a mai játékos társadalomnak (ezzel nem azt mondtam, hogy nem élvezhető a játék, csak eléggé réteg játék lett így a játékból, na meg persze a véleményem szubjektív, szóval aki úgy van vele, hogy lát benne potenciált, az ne hallgasson rám). Amit ugyan még nem értek, hogy ha ez a játék egy spin-offnak készült, és tudták, hogy kb. a játék ugyanaz, mint az előzők, akkor miért 60 euroért adják ki? Pár óra játék után ránéztem, hogy vajon az emberek ugyanazt érezték a Primallel kapcsolatban, mint én, és nem csak én vagyok ugyanezen a hullámhosszon. Ugyan sok ember manapság már csak amiatt ad negatív értékelést a játéknak, hogy kitűnjön a tömegből, de az értelmesebbeket olvasva ők is úgy vannak vele, hogy ez a játék ebben a formában 60 euro-t nem ér meg. A játék Steames oldalát itt találhatjátok meg.

Pros.:

+ Dunia motor még most is szép
+ idomítható állatok
+ fegyvereket tuningolni lehet

Cons.:

- némelyik textúra lehetett volna szebb is, avagy az állat szőr szebb is lehetett volna
- az ára túl sok a játék minőségéhez képest
- túlzottan is átlagos, ahhoz képest, hogy ez az 5. kiadott játékuk a franchise-ban
- nincs se kampány co-op, se külön co-op része, csak egyjátékos mód

Értékelés
 8Játékmenet: 
Nem túl sok újítást mutatott az előző részekhez képest, leginkább csak azokat fogja lefoglalni, akik hűek a franchisehoz.
 7Hangulat: 
Nem mondom, hogy rossz a hangulata, de sajnos nem is tudott lefoglalni sokáig.
 9Grafika: 
A Dunia engine még mindig szép, ugyan vannak hiányosságai.
 8Hangok: 
Jónak jó, ugyan nem ragadt meg bennem semmilyen kiemelkedő dolog, ami miatt ez a kategória többet érdemelne.
 7Szavatosság:
Csak egyjátékos mód kapott helyet a játékban, ami hamar a játék halálát fogja okozni.
Review score
 7,8
A Far Cry Primal sajnos nem tudott annyi újítást mutatni, ami tényleg emlékezetessé tette volna a játékot, na meg sokallom egy kicsit a játék jelenlegi árát. Leárazáskor érdemes elgondolkodni rajta.