Éveket vártunk rá, megérte vajon? Tesztünkből megtudhatjátok…
Mai rohanó világunkban életünket elég nehéz lenne elképzelni a modern technika nélkül. Bármerre is fordulunk, környezetünkben biztosan találni fogunk valamiféle elektronikai kütyüt, legyen az akár egy egyszerű kávéfőző vagy egy számítógép. Életünket egyre jobban irányítják, befolyásolják ezek az apró dolgok, habár jelentősen megkönnyítik a hétköznapjainkat is egyben. Nem kell várni az esti híradót, hogy friss információkhoz jussunk, elég felmenni az internetre és máris ömlesztve kapjuk a híreket.Viszont nem árt egy másik oldalról is megközelíteni a témát. Véleményem szerint nem kellene hagynunk, hogy még jobban ők irányítsák az életünket, a legvégén nem lesz meg az a bizonyos emberi tényező, mindent gépek fognak irányítani.. Képzeljünk el egy olyan világot, ahol mindenért egyetlen egy rendszer felelős. Ezen a rendszeren keresztül telefonálhatunk, vásárolhatunk a bankkártyánkkal stb. Ugyanezzel a rendszerrel a kormány figyeli minden lépésünket, tudják, hogy mikor merre megyünk és mit csinálunk. Ha ez manapság is működik valamilyen szinten, milyen szintre fog fejlődni a jövőben?
Ezt az elképzelési módot gondolja el a Watch Dogs is. De mielőtt belekezdenék a tesztbe, hadd említsek meg pár plusz információt. A játékot még 2009-ben kezdte el fejleszteni az Ubisoft Montreal az Ubisoft Reflections-szel karöltve (a WiiU verzióért az Ubisoft Romania a felelős). A bejelentésre egészen 2012-ig várni kellett, amikor az Ubisoft úgy látta itt az ideje leleplezni. Ez az E3-on történt meg, vele együtt kaptunk egy 2013. novemberi megjelenési időpontot. Mint később kiderült, a megjelenés csúszni fog 2014 elejére. Március tájékán végre valahára fixálták a végleges dátumot, május 27-ét.
Történetünk Chicago-ba visz el bennünket ahol, mint megannyi más amerikai várost is az úgynevezett ctOS rendszer irányít, ami az összes elektronikai berendezést vezérli, figyeli minden ember lépését, minden egyes információcseréről tud. Itt jön képbe a főhősünk, Aiden Pearce. Ő egy hétköznapi ember, azzal a kivétellel, hogy egy briliáns hacker és mobilja segítségével irányítása alá vonhatja az egész várost. „Karrierje” kezdetén egy szimpla bűnöző volt, de mára egy profi hacker lett belőle. A játék alaptörténete teljesen egyszerű, klisés, nem egy „hú eldobom az agyamat, ilyet még sose láttam” típusú. Aiden bűnöző életmódja miatt egy családi tragédia sújt le rá, amit meg kell bosszulnia. Itt kapcsolódunk be mi a történetbe. A játék egy kis múltidézéssel kezdődik, majd gyorsan visszarepít a jelenbe, ahol egy stadionban találjuk magunkat, amolyan oktatópályán. Szépen elmagyaráz mindent a játék, ha esetleg elfelejtünk valamit, akkor is visszanézhetjük a mobilunk segítségével. A történetből nem szeretnék semmit se elárulni, próbálunk a dolgok végére jutni, emellett a megmaradt családunk biztonságát is garantálni. A történet során több ember is csatlakozik az ügyünkhöz, ilyen Clara, a szexis tetkós hacker lány, a fegyverszakértő vicces figura Jordi Chin, a keménylegény T-Bone és még más mellékszereplők.
A játék alapötlete pofon egyszerű. Lényegében egy GTA, csak kevesebb lehetőséggel. A „Profiler” (maga a hack program) segítségével kell feltörnünk mindent a feladatok végrehajtásáért, mindezt open world tálalásban. Ha már a mobilunknál tartok, hadd fejtsem ki bővebben mit is tudunk elérni eme kis kütyüvel. Hét fajta trükkel tudjuk felbolygatni Chicago mindennapjait, ezek a jelzavarás, emelés, közlekedési lámpák és a metró szerelvények irányítása, gázcsövek felrobbantása, világítás kikapcsolása, telefon lehallgatása és az úgy nevezett “Hijack Digital Billboard” nevű plusz poén.
Az emeléssel nagyban megnehezíthetjük a rend őreinek munkáját, hiszen egy felnyíló hídon melyik rendőr fogja kockáztatni az életét valószínűleg egy nem túl magas havi fizuért? A közlekedési lámpák megzavarását gondolom nem kell ismertetnem, üldözéskor ez is egy nagyon hasznos menekülést elősegítő módszer. Ha esetleg a metróval akarunk elszelelni, egyszerűen megállítjuk, ráugrunk a tetejére (vagy esetleg beszállunk) és ismét elindítva hamar eltűnhetünk a helyszínről. Gázcsövek felrobbantása, szerintem ezt nem kell ecsetelnem. Még egy menekülési módszer (mondjuk mind az) a lámpák kiiktatása, amely körülbelül egy fél perces sötétséget jelent az adott körzetben, így gond nélkül elslisszolhatunk. A „Hijack Digital Billboard” pedig egy slusszpoén, tetszőleges szöveget írhatunk ki a digitális hirdetőtáblákra. A hét választható hackkelés mellett van két passzív is, ez a telefonhívások lehallgatása és a bankszámla feltörése. Ez nem von le a töltöttségből, egy gomb lenyomásával aktiválhatóak. Ha egy civil rajtakap egy lövöldözésen vagy autólopáson és netalán úgy dönt, hogy ő felhívja a rendőrséget, a jelzavarással könnyedén meg tudjuk akadályozni (egy kis időre legalábbis) vagy akár elterelésként is használhatjuk az üldözött személlyel szemben. De ahhoz, hogy képességeinket használni is tudjuk, akkumulátor pontok is kellenek hozzá. Természetesen nem úgy kell elképzelni, hogy Aiden viszi magával a töltőt és percenként tölti a mobilját, hanem rövid időn belül visszanyerjük a képességekkel elhasznált pontokat. Alaphelyzetben nincs a kezünkben a mobil, ezt az X gomb megnyomásával orvosolhatjuk. Ekkor megjelennek a környezetünkben található lehetőségek, mint például a kamera feltörése, eszközök aktiválása stb. Az L1 gomb lenyomásával megtekinthetjük a felszerelésünket, itt választhatjuk ki melyik fegyvert vagy „képességet” (csali készítése, áramszünet, jelzavaró aktiválása) szeretnénk használni. Ha már a csaliknál tartunk. Ahhoz, hogy csalit, áramszünetet vagy jelzavarást hozzunk létre, alapanyagok kellenek hozzá. Ezek a kémiai és elektronikai anyagok, amelyeket a küldetések során szerezhetünk.
A d-pad felfele nyilával nyithatjuk meg mobilunkat, amelyben megannyi fontos információt megtalálhatunk. Előrehaladásunkat a történetben, a képességfát, statisztikát, a többjátékos móddal kapcsolatos dolgokat, itt rendelhetünk autót, megtekinthetjük fixer megbízásainkat és különféle mini játékokat is elindíthatunk. Egy nagyon ötletes, egyedi dolgot is tettek bele a készítők, amit már megannyi videóban láthattunk. Az utcán járkálva, vagy a kocsiban ülve információkat tudhatunk meg a körülöttünk lévő emberekről. Megtudhatjuk a nevüket, korukat, foglalkozásukat, jövedelmüket és egy plusz információt, ami legtöbbször teljesen baromság, de megmosolyogtató. A „héten hentait nézett”, „sört főz otthon” és a HIV pozitív, aki vérdonor mellett rengeteg fajta, különféle vicces feliratokkal találkozhatunk a játék során.
Ha netalán tán úgy érezzük, hogy kicsit hanyagolni szeretnénk a főküldetéseket, akkor elég sok mellékküldetés áll rendelkezésünkre. Vannak a beszivárgási melók, amelyekben egy adott területre kell behatolnunk, majd leütni a célszemélyt. Fontos, nem szabad megölnünk. A bűnözőkonvojfajta küldetésekben egy adott útvonalon kell elkapni a célszemélyt, végezni vele és a társaival, vagy elmenekülni előlük. Végezetül megtalálhatóak még a fixer küldetések, amelyekből van az elfogásos, figyelemeltereléses, szállítós és meneküléses fajták. Létezik még a bűnfelderítés, amiben elbújva kell megfigyelnünk a célszemélyeket, míg az egyik meg nem támadja a másikat és ekkor közbelépni vagy éppen tétlenül állni, hagyva a bűncselekmény lezajlását. Ha csak leütjük a bűnözőt több pontot kapunk mintha eltennénk láb alól, ez fontos tekintve a népszerűségi faktorra. Ha csupa jó dolgokat teszünk, segítünk a civileknek, a rendőröket nem öljük meg akkor megfognak kedvelni és nem fogják jelenteni a rendőrségnek, ha ne adj Isten ellopunk egy gépjárművet. Viszont ha megöljük szegényeket, nem fognak színlelni.
A bejárható terület. Nagy. Nem „GTA nagy”, de nagy. A pálya döntő része maga Chicago, de kapunk egy kis vidéki részt is. Ugyan nem tart sokáig elérni egyik sarkából a másikba, autón, motoron, hajón és metrón kívül nem is találunk más közlekedési eszközt. Ami nagy plusz pont a részemről, a városi élet. Tartottam tőle, hogy lesz pár járókelő, pár autó az utcán és ennyi. De ez nem így lett. Az emberek beszélgetnek egymással, vitatkoznak, csókolóznak, egyszóval élnek. Jár a piros pont. Egy dolgot nagyon eltaláltak a fejlesztők, a különböző játékstílusokat. Mondhatni a játék egy GTA és egy Splinter Cell egyben. A küldetések nagy részét megcsinálhatjuk úgy is, hogy végig lopakodjuk az egészet, vagy pedig durr bele mehet a vérengzés. Nincsen ránk erőltetve semmi (pár küldetés kivételével), a játékos ez által is kap még egy picike szabadság érzetet. Az Ubisoft úgy döntött, hogy ha van egy ekkora pályánk, akkor legyenek körzetek is. Ahhoz, hogy egy régióban lássunk minden elérhető dolgot, először is be kell hatolnunk egy őrökkel lezárt területre és be kell törnünk a ctOS rendszerükbe. Ha ez meg van még további tornyokat is meg kell hackelni, így fogunk minden játékot, boltot látni, elérhető dolgot látni. Többféle játékot próbálhatunk ki, csak úgy, mint a GTA-ban. Csak itt teke meg darts helyett van ivóverseny, fogadás meg sakk. Ami a képességfát illeti, a Sleeping Dogs-on kívül nem emlékszek olyan open world játékra, amiben benne lett volna ez a fícsőr. Ráadásul itt elég sok feloldható képesség van. Négy fő fajtára osztották őket: hackelés, harc, vezetés és egyedi. Első három magától értetődik, az egyediben találjuk meg a bombákat, áram kimaradást meg még pár dolgot.